شرایط و ضوابط

۱. استفاده و بهره‌برداری از پلتفرم کاسپین کالا (https://caspian-kala.ir/) و سرویس‌ها، ابزارها، اپلیکیشن‌ ها، و سایر وب‌سایت‌ها و دامنه‌ها و نشان‌های تجاری وابسته به آن، که از این پس در این سند «کاسپین کالا»‌ نامیده می‌شود، برای تمام افرادی که به موجب قوانین جمهوری اسلامی ایران، اهلیت قانونی خرید و فروش و نیز بهره‌برداری و مشارکت در فضای مجازی را دارند، که در این سند «کاربر / کاربران» خوانده می‌شود، به شرط رعایت قوانین و شرایط این سند و سایر اسناد ارجاع یا اشاره شده، آزاد خواهد بود. همچنین منظور از «محصول» در این سند، همه کالاها و خدمات فیزیکی (عینی و ملموس) و غیر فیزیکی است که کاربر در جایگاه فروشنده برای فروش یا اهدا عرضه می‌کند. شرایط و ضوابط
۲. بازار کاسپین کالا به صورت خصوصی مدیریت می‌شود و با هدف کسب و کارهای سنتی و ارتباط مستقیم فروشندگان و خریداران و اشاعه فرهنگ داد و ستد الکترونیک در کشورمان فعالیت خود را آغاز نموده‌ است.
تاریخ آخرین ویرایش و به‌‌روزرسانی این سند «17 فروردین 1399» است.

پذیرش شرایط استفاده – شرایط و ضوابط

۱. این سند و سایر سندهایی که در این متن به آن‌ها ارجاع داده می‌شود، مجموعاً جزو شرایط استفاده و بهره‌برداری از «کاسپین کالا» است.
۲. شرایط استفاده از کاسپین کالا، جزو قراردادهای قانونی الزام‌آور فی‌مابین کاربر (شما) و «کاسپین کالا» است.
۳. این سند، حقوق و مسئولیت‌های کاربران را به هنگام بهره‌برداری و استفاده از کاسپین کالا بیان می‌کند. لذا مستلزم است که دقیق خوانده و رعایت شود. با استفاده از یکی یا تمامی سرویس‌های «کاسپین کالا» (حتی صرف بازدید و جست‌وجو در وب‌سایت)، شما اطلاع و موافقت خود را با شرایط استفاده و بهره‌برداری از «کاسپین کالا» اعلام کرده‌اید و در صورتی که با این شرایط موافقت ندارید، نباید از خدمات «کاسپین کالا» استفاده کنید.
 ۴. «کاسپین کالا» بازاری است اجتماعی که کاربران آن به صورت آنلاین و آفلاین به هم مرتبط می‌شوند و علاوه بر داد و ستد به توسعه محتوا و شبکه خود نیز می‌پردازند. از این رو، «کاسپین کالا» چندین سند متفاوت شرایط استفاده خواهد داشت که ناظر به کارکردها و بهره‌برداری‌های مختلف از خدمات «کاسپین کالا» است. در این سند، برخی از این شرایط عمومی و اختصاصی آمده است اما برای هر گونه بهره‌برداری از مجموعه خدمات «کاسپین کالا»، باید سایر اسناد مربوط به آن را (حتی اگر در این سند به آن اشاره یا ارجاع نشده است) نیز مطالعه کنید و با پذیرش شرایط آن، در «کاسپین کالا» فعالیت کنید؛ زیرا مفاد آن اسناد نیز جزو قوانین و شرایط استفاده از «کاسپین کالا» است.
۵. «کاسپین کالا» ممکن است در هر زمانی نسبت به به‌روزرسانی این سند اقدام کند. در صورتی که به تشخیص «کاسپین کالا» این تغییرات عمده و جدی باشد، از طریق ایمیل یا انتشار در بسترهای «کاسپین کالا»، به اطلاع شما (کاربر) خواهد رسید. شما می‌توانید با مطالعه این تغییرات نسبت به تداوم همکاری و استفاده از خدمات «کاسپین کالا»، تصمیم‌گیری کنید. مستحضر باشید که ادامه استفاده از خدمات «کاسپین کالا» به معنای پذیرش این تغییرات است و ادعای جهل و عدم آگاهی نسبت به آن در هر حال مسموع نخواهد بود.

حساب کاربری در «کاسپین کالا»

۱. شما (کاربر) برای استفاده از خدمات مختلف «کاسپین کالا»، به ایجاد حساب کاربری نیاز دارید و با تأسیس حساب کاربری می‌پذیرید که این قرارداد را به طور کامل مطالعه کرده‌اید و شرایط و ضوابط آن را پذیرفته‌اید.
 ۲. مطابق قوانین و مقررات ایران، برای خرید و فروش و استفاده از سرویس‌های تجاری، دارا بودن حداقل سن قانونی لازم است. فلذا شما (کاربر) می‌بایست ۱۸ (هجده) ‌سال تمام یا بیشتر سن داشته باشید و در غیر این صورت تنها با مجوز و نظارت قانونی والدین قانونی یا سرپرست قانونی خود می‌توانید از خدمات «کاسپین کالا» مانند خرید و فروش محصولات خود استفاده کنید. شرایط و ضوابط
 ۳. برای حساب کاربری لازم است یک شماره همراه معتبر و متعلق به خودتان ارائه کنید. در غیر این صورت، شما (کاربر) در برابر مالک شماره همراه تماماً و کاملاً مسئول خواهید بود. همچنین با هر شماره همراه فقط یک حساب کاربری می‌توان ایجاد کرد. شرایط و ضوابط
 ۴. نام کاربری شما به صورت عمومی نمایش داده می‌شود و به تمامی فعالیت‌های شما (کاربر) در «کاسپین کالا» پیوند می‌خورد؛ بنابراین نام کاربری مناسبی برای خود انتخاب کنید. انتخاب نام‌های غیر اخلاقی (توهین‌آمیز، مبتذل، رکیک و زننده)، نام‌ها و نشان‌هایی که جزو مالکیت معنوی دیگران به شمار می‌آیند یا به برندهای ثبت شده متعلق است (مگر با ارائه مدارک و مجوزهای مستند)، جزو مصادیق نقض شرایط استفاده از «کاسپین کالا» است. شرایط و ضوابط
 ۵. با «کاسپین کالا» و دیگر کاربران «کاسپین کالا»، اعم از دیگر فرشندگان و البته مشتریان، صادقانه رفتار و از خود اطلاعات دقیق وارد کنید. درج اطلاعات نادرست یا تظاهر به شخصی دیگر بودن در تأسیس حساب کاربری، جزو مصادیق جرم در «کاسپین کالا» و شکایت توسط دیگران است و حسب مورد و بنا به تصمیم «کاسپین کالا» ممکن است منجر به تعلیق یا مسدود شدن یا حذف کامل حساب کاربری شما (کاربر) در «کاسپین کالا» گردد. شرایط و ضوابط
 ۶. شما (کاربر) به‌تنهایی و به صورت مستقل مسئول تمامی فعالیت‌هایی هستید که توسط حساب کاربری شما انجام می‌شود. اگر شما استفاده از حساب کاربری خود را در اختیار دیگری گذاشتید یا به صورت اشتراکی از آن بهره‌برداری کردید، تمام مسئولیت و عواقب آن به عهده شخصی است که اطلاعات صورت‌حساب و پرداخت‌ها به نام اوست.
 ۷. اگر شما (کاربر) به عنوان یک واحد تجاری (شخصیت حقوقی) برای ثبت و تأسیس حساب کاربری در «کاسپین کالا» اقدام می‌کنید، به صورت شخصی اقرار و ضمانت کرده‌اید که به عنوان نماینده آن واحد تجاری (شخصیت حقوقی) اختیار و قدرت موافقت و تبعیت از قوانین و شرایط استفاده از «کاسپین کالا» را به عهده دارید. همچنین قید می‌شود که واگذاری حساب‌ کاربری به غیر، در «کاسپین کالا» تعریف نشده است. شرایط و ضوابط
 ۸. مسئولیت حفاظت از اطلاعات و امنیت حساب کاربری، مانند نام کاربری و رمز عبور، با شما (کاربر) است. لذا در حفظ و ارتقاء امنیت رمز عبور خود مراقبت‌های لازم را داشته باشید و در صورت سرقت یا مفقود شدن اطلاعات کاربری در اسرع وقت به «کاسپین کالا» اطلاع دهید. همان طور که در بالا ذکر شد مسئولیت همه فعالیت‌های انجام شده از حساب کاربری به عهده کاربر (شما) است.
 ۹. ایجاد حساب کاربری در «کاسپین کالا» و همچنین مفاد شرایط استفاده و بهره‌برداری از «کاسپین کالا»، هیچ نوع تعهد، توافق و قراردادی نظیر ایجاد یک شعبه، مشارکت، سرمایه‌گذاری مشترک، قرارداد استخدام یا پیمانکاری، فرانشیز و یا نظایر آن را مابین شما (کاربر) و «کاسپین کالا» ایجاد نخواهد کرد. شرایط و ضوابط
 ۱۰. ممکن است «کاسپین کالا» در شرایطی، از کاربر درخواست ارائه مدارک، اطلاعات تکمیلی و احراز هویت کند. در این صورت، کاربر (شما) متعهد خواهد بود مدارک و اطلاعات درخواستی را طبق زمان اعلام‌شده از سوی «کاسپین کالا» ارائه کند. در غیر این صورت، «کاسپین کالا» می‌تواند حساب کاربری را مسدود کند و به کاربر هیچ خدماتی ارائه نکند.

سیاست حفظ حریم خصوصی

۱. حفظ اطلاعات خصوصی کاربران، جزو موارد مهم «کاسپین کالا» است. شما با استفاده از «کاسپین کالا» رضایت خود را جهت استفاده و دسترسی به اطلاعات خود، به ‌‌شیوه‌ای که در این سند بیان می‌شود و همچنین برای بهبود تجربه‌های کاربری و تسهیل روابط تجاری فی‌مابین کاربران، اعلام می‌کنید. این سیاست صرفاً بر موارد استفاده و بهره‌برداری از «کاسپین کالا»، صدق می‌کند و «کاسپین کالا» هیچ مسئولیتی در قبال محتوا یا سیاست‌های حفظ حریم شخصی سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها یا سایر خدمات هیچ یک از اعضای خود، شرکا و همکاران تجاری، اشخاص ثالث بهره‌بردار از خدمات «کاسپین کالا» ندارد. شرایط و ضوابط
 ۲. «کاسپین کالا» بر آن است که تمامی کاربران آن حداقل هجده سال تمام (سن قانونی) یا مجوز و نظارت قانونی والدین قانونی یا سرپرست قانونی خود را داشته باشد. لذا این قانون به مواردی که در زیر سن قانونی از «کاسپین کالا» استفاده می‌کنند نمی‌پردازد. شرایط و ضوابط
 ۳. بسته به خدمات و سرویسی که شما (کاربر) انتخاب خواهید کرد، «کاسپین کالا» اطلاعاتی را از شما دریافت و ذخیره می‌کند؛ اطلاعاتی نظیر نام و نام‌خانوادگی، کد ملی، شماره همراه، ایمیل،‌ نشانی پستی و تلفن محل سکونت و کسب‌وکار، اطلاعات حساب بانکی. شرایط و ضوابط
 ۴. ممکن است «کاسپین کالا» جهت اطمینان بیشتر نسبت به رعایت مفاد شرایط و ضوابط استفاده از «کاسپین کالا» و دریافت اطلاعات بیشتر از برخی صاحبان فروشگاه در بازار پیرامون وضعیت کسب‌وکار یا کالاهای عرضه‌شده، و نیز برای احراز صحت برخی موارد ادعاشده یا خدمات ویژه، از شما (کاربر) درخواست کند تا برگ تکمیل تقاضای آن کالا یا خدمت را تکمیل کنید. شرایط و ضوابط
 ۵. همچنین به دلیل رعایت مسائل امنیتی، صحت‌سنجی، پیگیری برخی موارد خاص، پیگیری‌های حقوقی، افزایش بهره‌وری و دقت در فرآیندهای کاری «کاسپین کالا»، ممکن است اطلاعات دریافتی از شما (کاربر)، توسط کارکنان مختلف «کاسپین کالا» یا گروه‌های مشاور، در زمان‌بندی‌های مختلف رؤیت و بررسی گردد. شرایط و ضوابط
۶. فعالیت‌های شما (کاربر) در بازار «کاسپین کالا» با نام کاربری‌تان پیوند دارد و بر اساس نسخه فعلی یا آتی بازار «کاسپین کالا»، تمام یا بخشی از اطلاعات کاربری و فعالیت‌های شما (کاربر) به صورت پیش‌فرش در پلتفرم اصلی «کاسپین کالا» و نیز اپلیکیشن‌ها و سایر ابزارهای و صفحات وابسته به آن، برای عموم مخاطبان بازار «کاسپین کالا» قابل‌مشاهده است و نیز در فضای مجازی و اینترنت (مانند نتایج موتورهای جستجوگر ایرانی و خارجی و شبکه‌های اجتماعی وابسته به اینترنت)، در دسترس دیگران برای جستجوی شما در این فضاها قرار دارد. البته کاربران «کاسپین کالا» با امکانات کنونی یا بعدی حساب کاربری، می‌توانند تنظیماتی را برای اطلاعات پایه و اشتراک‌گذاری انجام دهند. از جمله اطلاعات کاربری و فعالیت‌های شما (کاربر) در «کاسپین کالا» از این قرار است: نام و عکس‌تان؛ تاریخ پیوستن و حضورهای مختلفتان در «کاسپین کالا»؛ محصولاتی که خرید کرده‌اید یا درباره آن‌ها نظر و امتیاز داده‌اید؛ نظرهایی که شما در صفحات مختلف کاسپین کالای ارائه کرده‌اید (مانند مطالب وبلاگ)؛ دنبال‌کنندگان شما و دنبال‌شوندگان توسط شما؛ صفحه فروشگاه و صفحات محصولاتی که برای فروش یا اهدا (مجانی) عرضه کرده‌اید و محصولاتی که فروش رفته است و تعداد آنها؛ نظرها و امتیازهای خریداران و مخاطبان «کاسپین کالا» در صفحه فروشگاه یا محصولات فروشنده و دسته‌بندی‌ها و رتبه‌بندی‌های انجام گرفته از سوی «کاسپین کالا». شرایط و ضوابط
 ۷. ممکن است شما از طریق یک سیستم و اپلیکیشن واسط و بیرون از «کاسپین کالا»، به «کاسپین کالا» متصل شوید که در این صورت، درخواست دریافت اطلاعات از شما (کاربر)، تابع قوانین و شرایط ذکر شده خواهد بود.
 ۸. «کاسپین کالا» به دلایل متعددی، از جمله درک رفتار مشتریان خود و تدارک تجربه مشتری بهتری برای ایشان، از فن‌آوری‌هایی مانند کوکی‌ها (نظیر cookies, clear gifs, log files, and flash cookies) استفاده می‌‌کند.
 ۹. «کاسپین کالا» اطلاعات دریافتی خود از کاربران را به شیوه‌های مختلفی استفاده خواهد کرد؛ به‌عنوان نمونه وقتی شما کالایی را خریداری می‌کنید، «کاسپین کالا» کلیه اطلاعات لازم نظیر نام کامل، نام کاربری،‌ شماره تماس، نشانی پستی را در اختیار فروشنده قرار خواهد داد. شرایط و ضوابط
 ۱۰. «کاسپین کالا» می‌تواند از پیشنهادهای ارائه‌شده توسط شما (کاربر) در راه‌های ارتباطی خویش با مخاطبان، برای ارتقای خدمات خود به کاربران و مخاطبان استفاده کند. شرایط و ضوابط
 ۱۱. «کاسپین کالا» جهت برقراری ارتباط با شما (کاربر)، از کلیه روش‌های در دسترس مانند شماره تماس (برقراری تماس یا ارسال پیامک)، ایمیل، ارسال نوتیفیکیشن در اپلیکیشن و پیام در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان و سایر کانال‌های ارتباطی استفاده خواهد کرد.
 ۱۲. «کاسپین کالا» در تعامل با برخی شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان سرویس‌های موردنیاز، با بهره از ابزارهای تحلیل دیتا و نتیجه حاصل از آن، به تحلیل، طراحی و اجرای برنامه‌های بازاریابی خواهد پرداخت. همچنین با ارائه‌دهندگان خدمات جمع‌آوری، بهره‌برداری، ارتقا و تحلیل اطلاعات جهت ارائه خدمات بهتر به مخاطبان و کاربران خود، همکاری می‌کند. شرایط و ضوابط
 ۱۳. «کاسپین کالا» اطلاعات شما را به شخص ثالث، بدون دریافت رضایت شما، یا در مواردی که در این سند قید شده است، به فروش نخواهد رساند.
 ۱۴. «کاسپین کالا» اطلاعات کاربران خود را در صورت درخواست رسمی مراجع ذی‌صلاح قضایی و انتظامی در اختیار آن مراجع قرار خواهد داد و تابع قوانین جمهوری اسلامی عمل خواهد کرد. شرایط و ضوابط
 ۱۵. «کاسپین کالا» به عنوان یک واحد فن‌آور و شرکت دانش‌بنیان بنا به سیاست‌های خود جهت توسعه‌ی کسب‌وکارهای خرد، از ابتدا و در طول مسیر رشد، همواره با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در ارتباط مستمر بوده و خواهد بود. بر این اساس و در راستای افزایش بهره‌وری، توسعه اکوسیستم کسب‌وکارهای خرد، افزایش سطح رضایت مشتریان، توسعه و ارتقای پلتفرم «کاسپین کالا» و کسب‌وکارهای حاضر در آن، به حسب مورد و تعریف طرح‌های احتمالی در تعامل با دانشگاه‌ها، اساتید و پژوهشگران، «کاسپین کالا» مجاز است جهت تسهیل و تسریع در رسیدن به اهداف فوق، اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در اختیار خود را در دسترس افراد و مجموعه‌های فوق‌الذکر قرار دهد. شرایط و ضوابط

محتوای کاربر (شما)

۱. آنچه شما (کاربر) به هر طریقی از قبیل عکس، نام کاربری و پروفایل، درج کامنت و نظر، نام فروشگاه، قصه محصول و تولیدکننده و نظایر آن و به طور کلی هر آنچه شما حین استفاده از خدمات «کاسپین کالا» در پلتفرم‌های «کاسپین کالا» درج و منتشر می‌کنید، صرفاً محتوای شما بوده و «کاسپین کالا» به هیچ عنوان مخاطب ادعایی پیرامون آن نخواهد بود و نسبت به آن هیچ مسئولیتی نخواهد داشت. شرایط و ضوابط
 ۲. مسئولیت فردی و انحصاری هر آنچه از سوی شما (کاربر) در بسترهای تهیه‌شده توسط «کاسپین کالا» درج و منتشر می‌گردد به عهده شما (کاربر) خواهد بود و «کاسپین کالا» نسبت به هر گونه خسارت یا ادعای احتمالی هیچ مسئولیتی نخواهد داشت. مسئولیت پاسخگویی نسبت به مواردی که درج محتوا توسط شما (کاربر)، به هر طریق منجر به نقض حقوق اشخاص ثالث گردیده است، به عهده شما (کاربر) خواهد بود.
 ۳. شما (کاربر) با درج محتوا در هر بخش از بسترهای «کاسپین کالا»، مجوز بهره‌برداری از آن محتوا را به «کاسپین کالا» اعطا می‌کنید. «کاسپین کالا» ضمن حفظ حقوق شما (کاربر)، مجاز خواهد بود، در راستای توسعه طرح اکوسیستم و بازار اجتماعی «کاسپین کالا»، مطابق این مجوز از محتوای شما (کاربر) استفاده کند؛ مانند انتشار و بازنشر محتوای شما در بخش‌های مختلف «کاسپین کالا» و کانال‌های گوناگون آن (نظیر سوشال‌ها)، برای طرف‌های همکار در حوزه مارکتینگ و قرار گرفتن در فهرست‌های «کاسپین کالا»؛ و همین‌طور «کاسپین کالا» برای آموزش و ارتقای کاربران خود می‌تواند از محتواهای کاربران استفاده کند. برای مثال،‌ «کاسپین کالا» برای توسعه بازار و فروش فروشگاه‌های «کاسپین کالا»، از داستان‌های موفقیت کسب‌وکارهای مستقر در «کاسپین کالا»، برای ایجاد آگاهی و هوشیاری استفاده خواهد کرد و لذا برای تأثیرگذاری بیشتر مختار خواهد بود که محتوا را تغییر دهد و بازنشر کند. شرایط و ضوابط
 ۴. شما (کاربر) با درج محتوا، به «کاسپین کالا» یک حق انحصاری، قابل‌واگذاری به غیر، همه‌جانبه، غیر قابل‌استرداد، جهت عرضه، ویرایش، تغییر، نشر، بازنشر و بازتولید، جهت توسعه و ارتقای کاربری شما (کاربر) یا برند «کاسپین کالا» و نیز به طور کلی برای استفاده در هر قالب وابسته به پلتفرم‌ «کاسپین کالا»، نظیر سایت و اپلیکیشن، یا هر بستری نظیر مطبوعات و سایت‌های دیگر، اعطا می‌کنید. دریافت این مجوزها، برای توسعه طرح بازار اجتماعی «کاسپین کالا»، برندآگاهی بیشتر و به تبع آن، کسب سود بیشتر برای همه اعضای این بازار خواهد بود. دادن این مجوز به «کاسپین کالا»، می‌تواند به توسعه برند شما (کاربر / فروشنده)، تجاری شدن محصولات و بهتر دیده شدن آن توسط مخاطبان کمک شایان توجهی کند.
 ۵. «کاسپین کالا» نسبت به حفظ دقیق و کامل حقوق مالکیت فکری تمام افراد (کاربر) ‌در بسترهای خود، حساسیت ویژه‌ای دارد. در صورتی که هر گونه محتوای مندرج در بسترهای «کاسپین کالا» را ناقض حقوق مالکیت فکری خود می‌دانید، می‌توانید «کاسپین کالا» را نسبت به این امر مطلع سازید تا در صورت صحت، «کاسپین کالا» نسبت به حذف و اخطار به شخص خاطی اقدام کند. همچنین آگاه باشید، در صورتی که محتوای درج شده توسط شما (کاربر)، به وسیله «کاسپین کالا»، ناقض حقوق مالکیت معنوی و فکری یا قوانین تشخیص داده شود، «کاسپین کالا» می‌تواند آن را بدون اطلاع قبلی حذف کند.
 ۶. «کاسپین کالا» بر آن است تا بازار اجتماعی «کاسپین کالا» یک محیط امن، قابل‌اعتماد و شفاف باشد. لذا درج هر گونه محتوایی (حتی نام کاربری، فروشگاه و محصول) که به نوعی ناقض قوانین موضوعه، احکام اسلامی، اخلاق حسنه و نظم عمومی کشور باشند، ممنوع خواهد بود. شما (کاربر) متعهد خواهید بود از درج هر گونه محتوای غیرقانونی، غیراخلاقی، تهدیدآمیز، ناقض حقوق دیگران، حاوی عبارات ناپسند و گمراه‌کننده برای مخاطب خودداری کنید. «کاسپین کالا» محتواهایی را که به تشخیص خود مصداق هر یک از موارد فوق و یا به نوعی مغایر با اصول و قواعد بازار اجتماعی «کاسپین کالا» بداند، می‌تواند بدون اطلاع قبلی حذف کند و از این جهت هیچ ادعایی علیه «کاسپین کالا» مسموع نخواهد بود. شرایط و ضوابط

مالکیت و مصونیت «کاسپین کالا»

۱. مطابق این سند، «کاسپین کالا» یک مجوز قابل‌فسخ و استرداد، غیر انحصاری و مشروط به شرایط این سند و سایر اسناد استفاده از «کاسپین کالا»، به شما (کاربر) اعطا می‌کند. شرایط و ضوابط
 ۲. مطابق این سند، شما (کاربر) اعلام می‌کنید از هر گونه استفاده از خدمات «کاسپین کالا» که منجر به نقض قوانین جمهوری اسلامی ایران یا احکام اسلامی یا خلاف عرف جامعه می‌شود، خودداری خواهید کرد. به طور مثال، شما (کاربر) متعهد خواهید بود، هرگونه مجوزی که برای عرضه محصولات نیاز است، اخذ و بر اساس آن محصولات را در فروشگاه متعلق به خودتان (کاربر) عرضه کنید. عواقب عدم اخذ این مجوزها و ورود هرگونه خسارت به اشخاص ثالث، مستقیماً و منحصراً به عهده شما خواهد بود. شرایط و ضوابط
 ۳. هرگونه جمع‌آوری با/بدون قصد استفاده اطلاعات دیگران، استفاده از اطلاعات مشتریان «کاسپین کالا» که صرفاً در راستای ارائه محصولات در اختیار شما قرار گرفته است، سوء‌استفاده از دارایی‌های مادی و غیر مادی «کاسپین کالا»، نفوذ در نرم‌افزارهای «کاسپین کالا» و کدهای نرم‌افزاری مربوطه و مهندسی معکوس طرح بازار اجتماعی «کاسپین کالا»، ممنوع است. شرایط و ضوابط
 ۴. شما (کاربر) متعهد خواهید بود که از علائم و اسامی تجاری یا هر نوع علائم دیگر متعلق به «کاسپین کالا»، فقط به منظور شناساندن و تبلیغات محصولات خود در «کاسپین کالا» و در محدوده این قرارداد و صرفاً در جهت منافع بازار اجتماعی «کاسپین کالا»، استفاده خواهید کرد. هرگونه اقدام به ثبت هر یک از اسامی و علائم تجاری متعلق به «کاسپین کالا»، یا هر اسم و نشان و علامتی که می‌تواند به علت شباهت با علائم متعلق به «کاسپین کالا» اشتباه‌برانگیز باشد، و نیز استفاده از نام‌ها و علائم «کاسپین کالا» در نام فروشگاه‌ها یا محصولات، ناقض این توافق خواهد بود. شرایط و ضوابط
 ۵. همواره حق مالکیت «کاسپین کالا» بر مجموعه دارایی‌های مادی و غیرمادی «کاسپین کالا» محفوظ است و بهره‌برداری و استفاده از هر یک از مجموعه دارایی‌های مادی و غیرمادی متعلق به «کاسپین کالا» (مانند پلتفرم در نسخه وب و اپلیکیشن، برند، نشان تجاری، عناوین، طرح‌های بازاریابی، تخفیف‌ها، کمپین‌ها، علامت‌ها) در غیر چارچوب مشخص شده از سوی بازار اجتماعی «کاسپین کالا» یا خارج از عرف و عادت، به هر شکل مستقیم و غیرمستقیم، سوء‌استفاده تلقی می‌شود و ممنوع است. شرایط و ضوابط
 ۶. و در صورت هر گونه سوء استفاده تجاری یا غیر تجاری از هر یک این دارایی‌ها برای منافعی خارج از بازار «کاسپین کالا»، استفاده و بهره‌برداری در چارچوب غیر تعریف شده از سوی «کاسپین کالا»، و ایجاد خسارت مادی و غیر مادی به هر یک از این دارایی‌ها، «کاسپین کالا» مجاز است در مرحله نخست، تذکر شفاهی یا کتبی دهد یا کاربر را از طرح و برنامه خارج کند و در مرحله بعد، دسترسی کاربر را به خدمات «کاسپین کالا» به حالت تعلیق درآورد یا مسدود کند یا به طور کلی، حساب کاربری و فروشگاه کاربر را حذف کند و همواره می‌تواند خسارت و حقوق قانونی خود را نیز طبق مقررات این سند یا از طریق قانونی و قضایی، پیگیری و مطالبه کند. شرایط و ضوابط
 ۷. کاربران «کاسپین کالا» متعهد می‌شوند هیچ‌گاه از طرح‌های بازاریابی پلتفرم بازار اجتماعی «کاسپین کالا» به صورتی که به «کاسپین کالا» یا شرکای آن صدمه‌ای وارد کند استفاده نکنند. در صورتی که کاربران از امکانات فراهم شده در طرح‌های در جریان «کاسپین کالا» سوءاستفاده (مانند بهره‌برداری در جهت منافع شخصی یا آسیب زدن به «کاسپین کالا» اعم از آسیب مادی یا معنوی) کنند، «کاسپین کالا» ضمن داشتن حق قطع خدمات و غیرفعال کردن حساب کاربری، مجاز خواهد بود مطالبات کاربر را که با سوءاستفاده کسب کرده است مسدود کند، با مراجعه به مراجع قضایی یا سایر مراجع ذی‌صلاح قانونی برای جبران خسارات و مطالبه آن اقدام کند و کاربر حق هیچ گونه ادعایی در این خصوص ندارد. شرایط و ضوابط
 ۸. در صورتی که «کاسپین کالا» به جهت اقدامی که شما (کاربر) انجام داده‌اید تحت پیگرد قانونی قرار گرفت، شما متعهد به دفاع و مصون ساختن «کاسپین کالا» از این گونه ادعاها خواهید بود. این بدان معناست که شما (کاربر) در این موارد از «کاسپین کالا» (شامل کلیه کارمندان و اشخاص تحت همکاری وی) دفاع خواهید نمود و «کاسپین کالا» را نسبت به تمام هزینه‌هایی که ممکن است در این جریان (اعم از هزینه‌های دادرسی، جذب وکلای مدافع و محکومیت‌های مالی) به «کاسپین کالا» تحمیل شود، مصون نگاه خواهید داشت. شرایط و ضوابط
 ۹. ممکن است در جریان استفاده از خدمات «کاسپین کالا»، با اشخاص دیگر حاضر در بازار به صورت آنلاین تعامل داشته باشید. مستحضر باشید، «کاسپین کالا» نظارتی بر این گونه مسائل ندارد و مسئولیت هر آنچه ممکن است در اثر این تعاملات روی دهد با خود اشخاص خواهد بود.
 ۱۰. مطابق این سند و شرایط خرید و فروش در «کاسپین کالا»، شما (کاربر)، «کاسپین کالا» را نسبت به اثرات سویی که ممکن است در اثر خرید و مصرف محصولات خریداری‌شده به شما وارد گردد، مبرّی از مسئولیت خواهید کرد و فروشنده ضامن جبران خسارت است.
 ۱۱. هر محتوایی که هر شخص (کاربر) در «کاسپین کالا» منتشر می‌کند، مستقیماً مرتبط با شخص وی است و «کاسپین کالا» هیچ گونه مسئولیتی از جهت صحت، قانونی بودن و تطابق محتواهای منتشرشده با قواعد کپی‌رایت نخواهد داشت.
 ۱۲. شرایط این سند و مصونیت «کاسپین کالا»، مانع پیگیری قانونی توسط «کاسپین کالا» یا کاربران در مراجع ذی‌صلاح در جمهوری اسلامی نیست.
 ۱۳. «کاسپین کالا» تلاش می‌کند خدمات خود را برای همه دستگاه‌ها و گوشی‌ها و شبکه‌های مرتبط با اینترنت ارائه کند اما نسبت به آن هیچ تضمینی نمی‌دهد.

استفاده از خدمات «کاسپین کالا» (خرید و فروش)

افراد، مطابق شرایط این سند و با تأسیس حساب کاربری می‌توانند در «کاسپین کالا» فروشگاه بسازند و محصولاتشان را عرضه کنند و بفروشند یا محصول موردنظرشان را سفارش دهند و خرید کنند. در فرایند خرید و فروش در «کاسپین کالا»، علاوه بر حاکم بودن شرایط عمومی حساب کاربری، حریم خصوصی و محتوای کاربر (شما)، قواعد خاص دیگری نیز جزو شرایط استفاده از «کاسپین کالا» برای طرفین معامله (فروشنده و خریدار) است که در ادامه آمده است. شرایط و ضوابط

الف. ایجاد فروشگاه و سهم طرفین

۱. راه‌اندازی فروشگاه و در اختیار گرفتن فضایی برای عرضه محصولات و خدمات در «کاسپین کالا»، رایگان و بدون پرداخت هر گونه هزینه‌ای است اما در ازای معاملاتی که به صورت آنلاین و از طریق درگاه پرداخت «کاسپین کالا» صورت می‌گیرد، بسته به نوع محصول، میزان فروش و عوامل مؤثر نظیر آن، پس از کسر کسورات قانونی (مانند مالیات)،‌ «درصد مشخصی» به «کاسپین کالا» تعلق می‌گیرد و امکان استرداد آن به فروشنده (کاربر) وجود ندارد. شرایط و ضوابط
۲. آخرین درصد و سهم مصوب «کاسپین کالا»، هنگام ایجاد فروشگاه به اطلاع کاربر می‌رسد. همچنین تغییر در این درصد و مبنای محاسبه نیز از طریق رسانه‌ها و راه‌های ارتباطی «کاسپین کالا» اطلاع‌رسانی می‌گردد. سهم «کاسپین کالا» از ابتدای سال ۹۷ برای کاربرانی که فروشگاه خود را از ابتدای این سال ایجاد و تأسیس کرده‌اند، حداکثر 5 (پنج) درصد است. شرایط و ضوابط
۳. مبلغ خالص سهم عرضه‌کننده از درآمد حاصل از فروش محصولات عرضه و فروخته‌شده از طریق فروشگاه اختصاص داده‌شده به عرضه‌کننده، در صورت رضایت مشتری و پس از کسر کسور قانونی، طبق زمان‌بندی «کاسپین کالا» برای تسویه مالی دادوستدها،‌ به حساب بانکی (از طریق شماره بانکی شبا) که مالکیت کامل آن متعلق به فروشنده است، پرداخت می‌شود. شرایط و ضوابط
۴. رویکرد اساسی «کاسپین کالا»، کسب رضایت کامل و صد درصدی مشتری نسبت به محصول است، لذا در صورتی که «کاسپین کالا» تشخیص دهد، عدم رضایت مشتری به جهت تقصیر یا کوتاهی و سهل‌انگاری عرضه‌کننده بوده است، طبق قوانین بازگرداندن محصول عمل می‌شود. شرایط و ضوابط

 ب. اداره فروشگاه و بهره‌برداری از آن

۱. راه‌اندازی و مدیریت فروشگاه پس از فعال‌سازی آن توسط «کاسپین کالا»، به طور کامل به عهده فروشنده (کاربر) خواهد بود. فلذا کلیه مسائل مربوط به آن از قبیل تولید و بارگذاری محتوا و اطلاعات محصولات، قیمت‌گذاری و تنظیم هزینه ارسال آن‌ها به عهده فروشنده (کاربر) خواهد بود. «کاسپین کالا» مطابق مقررات و شرایطی که بخش مهمی از آن در این سند منتشر شده و به اطلاع کلیه کاربران (اعم از خریداران و فروشندگان) رسیده است صرفاً گرداننده این بازار و ناظر بر پلتفرم و خدمات آن خواهد بود. شرایط و ضوابط
 ۲. بنای اولیه «کاسپین کالا» تسهیل و تسریع در فروشنده شدن شما و تدوام این امر است؛ اما ممکن است «کاسپین کالا» در شرایطی و بنا به هر دلیل متعارفی، از فروشنده (کاربر) ‌درخواست ارائه مدارک و اطلاعات تکمیلی درباره محصول عرضه‌شده کند. در این صورت، فروشنده متعهد خواهد بود مدارک و اطلاعات درخواستی را طی فرصت اعلام‌شده از سوی «کاسپین کالا» ارائه کند. در غیر این صورت، «کاسپین کالا» می‌تواند حساب کاربری فروشنده را به حالت تعلیق درآورد یا مسدود کند یا حساب کاربری و فروشگاه کاربر را حذف کند یا از فروش محصول یا محصولاتی جلوگیری کند و فروشنده از این جهت هیچ گونه ادعایی نخواهد داشت. شرایط و ضوابط
۳. نام‌گذاری فروشگاه و محصولات و نیز معرفی و توضیحات مربوط به آن‌ها، مشمول شرایط مندرج در «محتوای کاربر» است. از‌این‌رو، به کار بردن هرگونه عبارت یا جمله‌ای در نام‌گذاری فروشگاه یا محصول و همچنین توضیحات و ویژگی‌هایی که برای فروشگاه و محصولات خود می‌نویسید، در صورتی که صرفاً ادعا بوده و ادله اثبات‌کننده برای آن نداشته باشید، ممنوع است و هرگونه ادعایی از سوی اشخاص ثالث به عنوان سرقت یا نقض مالکیت فکری و معنوی، برعهده فروشنده (کاربر) است و در صورت اقدام از سوی کاربر، «کاسپین کالا» می‌تواند طبق شرایط پایان همکاری و فسخ عمل کند. شرایط و ضوابط
 ۴. عرضه، تبلیغ و فروش محصولات غیرقانونی و غیرمجاز در فروشگاه ممنوع است. همچنین عرضه، تبلیغ و فروش هر محصولی که به اخذ مجوز خاصی نیاز دارد، بدون گرفتن مجوز‌های لازم ممنوع است و در صورت تخلف فروشنده (کاربر) و منجر شدن به آسیب یا شکایت اشخاص، فروشنده ضامن جبران خسارت و «کاسپین کالا» مبرّی از مسئولیت است.
 ۵. عرضه و فروش محصولات تحت عنوان «دارو» و ادعای درمان و سلامت، بدون مجوز سازمان غذا و دارو جرم است و «کاسپین کالا» به محض تشخیص و شناسایی این موارد، از نمایش و فروش این محصولات جلوگیری خواهد کرد و نیز می‌تواند حساب کاربری فروشنده (کاربر) را مسدود یا فروشگاه را تعطیل کند و فروشنده از این جهت هیچ گونه ادعایی نخواهد داشت. شرایط و ضوابط
 ۶. به طور کلی، همه مسئولیت و تبعات ادعای هرگونه خواص برای محصولات، بدون امکان اثبات و ارائه ادله اثبات‌کننده، بر عهده فروشنده (کاربر) است؛ مانند اصطلاح «ارگانیک» در محصولات کشاورزی یا ادعاهایی نظیر شفابخش، تضمینی و معجزه‌آسا در محصولات خوراکی.
 ۷. استفاده از عناوین نیازمند مجوز از وزارتخانه‌ها یا سازمان‌های دولتی و مراکز علمی و حوزوی، اسامی متعلق به برندهای ثبت‌شده،‌ اسامی مقدس (مانند نام‌ها و القاب چهارده معصوم و امام‌زادگان مشهور)، نام‌های کامل یا اختصاری متعلق به دولت، اسامی آثار ملی و تاریخی، اسامی دانشمندان، هنرمندان و افراد مشهور معاصر، بدون گرفتن مجوزهای لازم ممنوع است و در صورت تخلف فروشنده (کاربر) و منجر شدن به شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی، تمام مسئولیت و عواقب آن با فروشنده است. شرایط و ضوابط
۸. همه مسئولیت مغایرت محصول ارسال‌شده برای خریداران، با شرح محصول، ویژگی‌ها، وزن آن، تعهد به زمان آماده‌سازی ارسال محصول، و ضمانت و پشتیبانی پس از فروش، برعهده فروشنده (کاربر) است و در صورت تخلف فروشنده (کاربر)، «کاسپین کالا» حق تذکر، تعیین جریمه و غیرفعال کردن حساب کاری و فروشگاه را دارد.
 ۹. فروشنده (کاربر) می‌پذیرد که از فروشگاه اختصاص داده‌شده به وی، صرفاً جهت عرضه، فروش و ارسال همان محصولات مندرج در فروشگاه استفاده کند. فلذا فروش و ارسال هر محصول عرضه نشده در فروشگاه (اعم از قانونی یا غیرقانونی، دارای مجوز یا بدون مجوز)، از طریق سفارش خرید «کاسپین کالا»، ممنوع است. بر این اساس کلیه مسئولیت‌های حقوقی و کیفری ناشی از اقدام به این مسئله، به طور کامل به عهده فروشنده است و وی موظف به جبران کلیه خسارات ناشی از آن و پاسخگویی به «کاسپین کالا» و همچنین مراجع ذی‌صلاح قضایی خواهد بود. شرایط و ضوابط
 ۱۰. اگر فروشنده‌ای برای یک ماه، چه از طریق سایت یا اپلیکیشن، هیچ ورودی به کاربری یا فروشگاه خود نداشته باشند، «کاسپین کالا» می‌تواند حساب کاربری و فروشگاه کاربر را مسدود و تعطیل کند.
 ۱۱. نظر به تکلیف قانونی صاحبان کسب‌وکارها مبنی بر اعلام مالیات‌های تکلیفی خود به اداره مالیات حوزه مالیاتی مربوطه، هر یک از کاربران (اعم از مشتریان و فروشندگان) موظف‌اند، نسبت به انجام تکالیف قانونی خود پیرامون این مسئله در مواعد مقرر اقدام کنند. بدیهی است ارائه گزارش‌های مالیاتی «کاسپین کالا» به اداره مالیات، ارتباطی به کاربران و بویژه صاحبان فروشگاه ندارد و به هیچ عنوان نافی تکالیف قانونی آن‌ها نخواهد بود. شرایط و ضوابط
 ۱۲. هرچند «کاسپین کالا» از فروش محصولات کارمزدی دریافت می‌کند اما از آنجا که خدمات تجارت الکترونیک را مانند اختصاص صفحه فروشگاه و محصولات، به رایگان در اختیار فروشندگان (کاربران) ‌قرار می‌دهد، برای ایجاد ترافیک و افزایش بازدید از فروشگاه و محصولات، هزینه‌های متعدد فنی (مانند تأمین اینترنت، سرور و سخت‌افزار لازم) و تبلیغاتی می‌کند و فروشندگان بدون نیاز به دانش فنی و با کمترین هزینه، به فروش و سود می‌رسند، طبق پذیرش این سند، فروشنده متعهد می‌شود که تا یک سال پس از اولین فروش محصول (کالا یا خدمات)، با نامی که در «کاسپین کالا» فعالیت داشته است و نیز برای محصولات ارائه‌شده در «کاسپین کالا»، به صورت مستقل یا در پلتفرم‌های دیگری که به «کاسپین کالا» تعلق ندارد، فروشگاه اینترنتی و وب‌سایت فروشگاهی ایجاد نکند. چنانچه فروشنده خلاف این شرط و تعهد عمل کند، «کاسپین کالا» حق شکایت به شورای رقابت و دیگر راهکارهای قانونی را برای خود محفوظ می‌داند. شرایط و ضوابط
 ۱۳. کاربران «کاسپین کالا»، مجاز نیستند بازدیدکنندگان سایت و نیز اعضای آن (خریدار یا فروشنده) را با هدف خرید و فروش محصولات، به بیرون از بازار «کاسپین کالا» هدایت کند. در صورت اطلاع «کاسپین کالا» از این موضوع، «کاسپین کالا» مجاز است دسترسی کاربر را معلق یا قطع کند و درباره میزان معاملات و درآمد حاصله و دریافت کارمزد و کسر از اعتبار کاربر اقدام کند.

 ج. تسویه‌حساب با فروشندگان

۱. برای آغاز تسویه‌حساب فروشنده (کاربر)،‌ چهار شرط ارسال محصول،‌ ثبت شماره مرسوله پستی یا اعلام وضعیت نوع ارسال غیرپستی، دریافت محصول توسط مشتری و اعلام رضایت او، و ثبت حساب بانکی شبا که مالکیت کامل آن متعلق به فروشنده است،‌ ضرورت دارد؛ بنابراین تا همه شرایط تسویه‌حساب وجود نداشته باشد، فرآیند تسویه‌حساب با فروشنده به جریان نخواهد افتاد حتی اگر سفارش توسط فروشنده ارسال شده و به دست مشتری هم رسیده باشد. شرایط و ضوابط
۲. از هر تراکنش موفق،‌ طبق توافق زمان ایجاد فروشگاه، کارمزد «کاسپین کالا» کسر می‌شود و مابقی طبق زمان‌بندی «کاسپین کالا» برای تسویه مالی دادوستدها،‌ به حساب بانکی (شبا) فروشنده واریز می‌گردد. همچنین «کاسپین کالا» هزینه ارسال محصولات و رساندن آن به دست مشتری را از خریدار دریافت و طبق شرایط تسویه حساب، به حساب فروشندگان پرداخت می‌کند. شرایط و ضوابط
 ۳. لازم به ذکر است که تسویه‌حساب در اسفند و فروردین هر سال، به دلیل تعطیلات رسمی و ترافیک نقل و انتقال بانکی و حسابداری پایان سال «کاسپین کالا»، با کمی تغییر انجام خواهد شد و به طور معمول آخرین تسویه هر سال در آخرین هفته کاری اسفندماه و اولین تسویه در سال جدید کاری در نیمه دوم فروردین ماه انجام خواهد شد. شرایط و ضوابط
 ۴. ریز جزئیات تمام تراکنش‌های فروشندگان در «کاسپین کالا» موجود است و «کاسپین کالا» بر همین مبنا واریز را برای فروشنده انجام می‌دهد. «کاسپین کالا» بسترهای لازم را برای مشاهده مبلغ تسویه‌نشده و ریز جزئیات توسط فروشنده فراهم می‌کند. شرایط و ضوابط
 ۵. هزینه کوپن‌های تخفیف به نوع کوپن بستگی دارد. اگر فروشنده کوپن را ایجاد کرده است، همه هزینه کوپن به عهده اوست. کوپن‌های ایجادشده توسط «کاسپین کالا» نیز دو نوع هستند. یک نوع،‌ کوپن‌های تخفیفی خود «کاسپین کالا» که تماماً به عهده «کاسپین کالا» است. نوع دوم،‌ کوپن‌های مشارکتی که با ثبت‌نام فروشنده اعمال می‌شوند. هزینه این کوپن‌ها به صورت مشارکتی به عهده فروشنده و «کاسپین کالا» است و درصد مشارکت بر اساس همان توافقی است که هنگام ثبت‌نام در هر طرح، فروشنده با «کاسپین کالا» امضا می‌کند. شرایط و ضوابط

د. خرید از «کاسپین کالا»

۱. هیچ یک از محصولاتی که در مجموعه بسترهای فراهم‌شده در «کاسپین کالا» به فروش می‌رسد توسط «کاسپین کالا» تولید، انبارداری و بررسی کیفی نمی‌شود، بلکه همه این کالاها مستقیماً و منفرداً توسط خود فروشندگان، تولید یا عرضه می‌شوند. فلذا «کاسپین کالا» علی‌رغم تلاش روزافزون جهت پالایش محصولات عرضه‌شده از جهات مختلف و ایجاد پالایه‌های (فیلترهای) کیفی و قانونی، به دلیل گستردگی جغرافیایی و تنوع محصولات و کالاها، عملاً نمی‌تواند نسبت به تضمین کیفیت، سلامت یا حتی قانونی بودن محصولات از هر جهت، اقدام کند؛ بنابراین صرف نظر از عدم مسئولیت «کاسپین کالا» نسبت به کیفیت و سلامت قطعی محصولات عرضه‌شده در فروشگاه‌ها، فروشنده ضامن جبران خسارت است و هر گونه ادعایی باید علیه صاحب فروشگاه طرح شود و شما (کاربر)، «کاسپین کالا» را نسبت به اثرات سویی که ممکن است در اثر خرید و مصرف محصولات خریداری‌شده به شما وارد گردد، مبرّی از مسئولیت خواهید کرد. شرایط و ضوابط
 ۲. در «کاسپین کالا» فروشنده (کاربر) می‌تواند برای هر محصول، زمانی را برای آماده‌سازی تعیین و ثبت ‌کند که شامل زمان لازم برای خرید مواد اولیه، ساخت محصول، بسته‌بندی اولیه و آماده کردن آن برای مرحله بعدی یعنی ارسال و پست است؛ بنابراین زمان آماده‌سازی، فاصله زمانی میان ثبت سفارش تا پیش از پست و ارسال محصول است و مدت زمان پست جزو آن نیست و به نوع پست (سفارشی و پیشتاز) و فعالیت اداره پست برمی‌گردد. شرایط و ضوابط
۳. در «کاسپین کالا» فروشنده (کاربر) می‌تواند برای ارسال محصول، محدودیت مکانی ایجاد کند و این قابلیت را برای یک یا چند استان یا شهر در نظر بگیرید. ازاین‌رو، سفارش این محصولات فقط برای مکان‌های محدودشده ممکن است. شرایط و ضوابط
 ۴. هزینه ارسال محصول به صورت پیش‌فرض، هزینه‌های پست سفارشی و پیشتاز بر اساس الگوی ارائه شده توسط شرکت پست ایران است اما فروشنده خودش نیز می‌تواند هزینه ارسال پستی و غیرپستی محصول را تنظیم ‌کند و خریدار با اطلاع از هزینه نهایی (بهای محصول به علاوه هزینه ارسال)، وجه سفارش را پرداخت می‌کند. ازاین‌رو، «کاسپین کالا» به جهت متغیر بودن هزینه ارسال، تعهدی نسبت به تنظیمات ارسال فروشنده ندارد. شرایط و ضوابط
۵. در «کاسپین کالا»، طبق شرایط ذکر شده در قوانین بازگرداندن محصول در این سند، حق لغو سفارش یا درخواست تأخیر ارسال توسط فروشنده و نیز حق بازگردان محصول توسط خریدار محفوظ است و همه کاربران (اعم از خریدار و فروشنده) با تأسیس حساب کاربری، این قوانین و شرایط را مطالعه و می‌پذیرند. شرایط و ضوابط

شرایط بازگرداندن محصول

رضایت مشتریان «کاسپین کالا» از اصول بنیادین بازار اجتماعی «کاسپین کالا» است و «کاسپین کالا» همه تلاشش را می‌کند که این رضایت، محقق شود. از این رو، امکان مرجوع کردن کالاهای دارای اشکال، از حقوق مشتری‌های «کاسپین کالا» است. ضمن این که به هر حال «کاسپین کالا» یک بازار اجتماعی است و ذاتاً درصد خطا را نمی‌شود به صفر رساند اما این حق مشتری و نیز درخواست فروشنده برای لغو یا تأخیر در ارسال، طبق قوانین بازگرداندن محصول (عودت کالا) محفوظ است. شرایط و ضوابط

الف. لغو سفارش یا درخواست تأخیر در ارسال توسط فروشنده

۱. فروشنده(کاربر) تا ۱۶ (شانزده) ساعت پس از تاریخ و ساعت ثبت سفارش،‌ حق لغو کل سفارش را دارد و نیز این حق را که برای همه یا بعضی از کالاهای یک سفارش، «تأخیر در ارسال» را درخواست کند. این درخواست مستقیماً از طریق صفحه رهگیری سفارش و پیامک،‌ به مشتری (کاربر) اطلاع داده خواهد شد. بر این اساس، سه حالت رخ خواهد داد که قوانین «کاسپین کالا» درباره آن این چنین می‌گوید:
 الف. در صورت قبول مشتری، تاریخ درخواستی فروشنده، به عنوان مهلت جدید ارسال در سفارش منظور می‌گردد.
 ب. اگر مشتری درخواست تأخیر در ارسال را نپذیرد، سفارش نسبت به کالا یا کالاهایی که فروشنده درخواست تأخیر در ارسال آن‌ها را داشته، لغو خواهد شد و وجه محصول طبق قوانین بازگرداندن محصول به حساب مشتری واریز می‌گردد. شرایط و ضوابط
 ج. اگر مشتری تا ۶ (شش) ساعت کاری پس از درخواست تأخیر در ارسال، پاسخی ندهد، درخواست فروشنده به طور خودکار پذیرفته خواهد شد و تاریخ جدید به عنوان مهلت ارسال سفارش برای فروشنده منظور می‌گردد. این شش ساعت، شامل همه روزهای هفته (اعم از تعطیل و غیر تعطیل) می‌شود؛ اما ساعت ۱۲ شب تا ۷ صبح در آن لحاظ نمی‌شود؛ یعنی اگر فروشنده ساعت ۱۱ شب درخواست تأخیر بزند، مشتری تا ۱۲ ظهر فردا فرصت دارد این درخواست را بپذیرد یا رد کند. در صورت سکوت او، ساعت ۱۲ ظهر، درخواست تأخیر به صورت خودکار پذیرفته خواهد شد. شرایط و ضوابط
 ۲. فروشنده (کاربر) برای هر محصول، زمانی را برای آماده‌سازی تا قبل از ارسال (مانند زمان لازم برای خرید مواد اولیه، ساخت محصول، بسته‌بندی و آماده‌سازی برای مرحله بعدی و ارسال به مشتری)، تعیین و ثبت می‌کند، بنابراین وی حداکثر تا سه بار می‌تواند درخواست تأخیر در ارسال را اعمال کند و پس از هر درخواست، طبق حالت‌های قبلی، مشتری حق پذیرفتن یا نپذیرفتن درخواست فروشنده را دارد. همچنین حداکثر مجموع زمان‌های تأخیر در ارسال، برای ۳۰ (سی) روز پس از تاریخ سفارش خواهد بود و در صورت عدم ارسال سفارش، وجه پرداختی مشتری طبق قوانین بازگرداندن محصول به حساب مشتری واریز می‌گردد. شرایط و ضوابط
 ۳. در صورت لغو کل سفارش (همه محصولات سبد خرید) توسط فروشنده ، وجه سفارش با احتساب هزینه ارسال، طبق زمان‌بندی «کاسپین کالا» برای تسویه مالی دادوستدها،‌‌ به حساب مشتری برگردانده می‌شود و اگر لغو سفارش نسبت به بعضی از محصولات یک سفارش باشد،‌ تنها وجه خرید همان بخش و بدون احتساب هزینه ارسال (هرچند آن بخش بیشترین وزن سبد خرید را داشته است)، ‌طبق زمان‌بندی «کاسپین کالا» برای تسویه مالی دادوستدها،‌‌ به حساب مشتری برگردانده می‌شود. شرایط و ضوابط
 ۴. «کاسپین کالا» می‌تواند برای فروشنده (کاربر) نسبت به تعداد درخواست لغو سفارش یا تأخیر در ارسال توسط خودش و نیز ثبت عدم رضایت یا گزارش مشکل توسط مشتری، امتیاز منفی و جریمه لحاظ کند. شرایط و ضوابط

 ب. انصراف از خرید توسط خریدار (کاربر)

۱. بر اساس بند ۳۷ قانون تجارت الکترونیک،‌ در هر معامله از راه دور، «مصرف‌کننده» تا ۷ (هفت) روز کاری حق انصراف از خرید دارد. آغاز حق انصراف، برای کالاها از تاریخ تسلیم کالا به مصرف‌کننده است و برای خدمات، از روز انعقاد است. از این ‌رو، در «کاسپین کالا» مصرف‌کننده با استفاده از لینک رهگیری سفارش که برایش پیامک می‌شود، همچنین از طریق ورود به حساب کاربری خود از طریق سایت یا اپلیکیشن، تا ۷ (هفت) روز از حق انصراف خود استفاده کند یا رضایت خود را ثبت یا مشکل را گزارش کند. در غیر این صورت و پس از گذشت هفت روز، سیستم به طور خودکار رضایت مصرف‌کننده را روی سفارش ثبت می‌کند. شرایط و ضوابط
 ۲. بر اساس بند ۳۷ قانون تجارت الکترونیک،‌ حق انصراف برای «مصرف‌کننده» لحاظ شده است و این حق در جایی است که یک طرف معامله فروشندگان کالا یا ارائه‌دهندگان خدمات و در طرف دیگر، مصرف‌کننده باشد؛ بنابراین اگر سفارش محصول (کالا و خدمات) به تعداد و به صورت عمده (مغایر با هدف مصرف) صورت بگیرید، حق انصراف شامل آن نمی‌گردد. شرایط و ضوابط
 ۳. طبق آیین‌نامه اجرایی مواد ۳۸ و ۴۲ قانون تجارت الکترونیکی (مصوب سال ۱۳۸۸)، مصرف‌کننده در موارد زیر به علت شرایط خاص کالا و خدمات، فاقد حق انصراف است:
 الف. در مورد خدمات، در صورتی که با توافق مصرف‌کننده، ارائه آن قبل از پایان هفت روز کاری شروع شده باشد.
 ب. ارائه خدمات برای تحویل موادغذایی یا سایر کالاهایی که مورد مصرف روزانه دارند.
 ج. کالا یا خدماتی که قیمت آن‌ها توسط نوسانات بازارهای مالی تعیین می‌شود و خارج از اختیار تأمین‌کننده است.
 د. کالاهای ساخته‌شده با مشخصات فردی مصرف‌کننده که به طور واضح جنبه شخصی دارند یا این که به دلیل طبیعت آن‌ها نمی‌توانند بازپس داده شوند و یا این که به سرعت قابلیت فساد و خرابی دارند.
هـ. نوارهای صوتی و تصویری و نرم‌افزارهای رایانه‌ای بسته‌بندی‌شده که به وسیله مصرف‌کننده باز شده باشند.
و. روزنامه، نشریه و مجلات مطابق تعریف قانون مطبوعات.

 ج. لغو سفارش توسط خریدار و پیش از ارسال و تسلیم کالا:

۱. بر اساس بند ۳۸ قانون تجارت الکترونیک، اعمال حق انصراف در فروش کالا، با تسلیم کالا به مصرف‌کننده شروع می‌شود؛ بنابراین شرایط لغو سفارش توسط خریدار و پیش از ارسال و تسلیم کالا از این قرار است:
 الف. اگر مشتری (کاربر) پیش از این که فروشنده شروع به خرید مواد اولیه یا تولید یا بسته‌بندی محصول کند یا کالا از طریق انبار فروشندگان (مانند طرح یه‌کاسه) ارسال شده باشد، از خرید خود (کل سفارش و سبد خرید) منصرف شود و به «کاسپین کالا» اطلاع دهد و لغو سفارش از سوی «کاسپین کالا» تأیید شود، سفارش کالا لغو می‌گردد و قیمت کالا و هزینه ارسال، طبق زمان‌بندی «کاسپین کالا» برای تسویه مالی دادوستدها،‌‌ به حساب مشتری بازگردانده خواهد شد. شرایط و ضوابط
 ب. چنانچه انصراف از خرید، در بازه زمانی خرید مواد اولیه و ساخت یا بسته‌بندی و ارسال باشد، امکان لغو سفارش برای مشتری وجود ندارد. شرایط و ضوابط

 د. لغو سفارش توسط خریدار و پس از ارسال و تسلیم کالا:

۱. برای لغو سفارش پس از تسلیم کالا، لازم است خریدار (کاربر) پس از تحویل گرفتن کالا از فرصت قانونی (۷ روز) و نیز امکانات فنی «کاسپین کالا» در سایت و اپلیکیشن‌ برای گزارش هر گونه مشکلی استفاده کند. در غیر این صورت، سیستم به طور خودکار رضایت کاربر را روی سفارش ثبت می‌کند و دیگر هیچ ادعایی مسموع نخواهد بود. شرایط و ضوابط
 ۲. به طور کلی، در صورت وجود هر گونه مشکل در کل سفارش تحویل گرفته‌شده یا بخشی از آن، خریدار (کاربر) علاوه بر ثبت گزارش، باید محصول/هایی را که مشکل دارند و نیز بسته‌بندی‌ اولیه فروشنده و بسته‌بندی ارسال (مانند کارتن پستی) را بدون تغییرات و مخدوش کردن آن، تا زمان حل و فصل موضوع و بازگرداندن آن‌ها نزد خود نگهداری کند. شرایط و ضوابط
 ۳. اگر مغایرت و مشکل، بدون باز کردن بسته‌بندی محصول، قابل‌مشاهده و تشخیص است، لغو سفارش در صورت حفظ وضعیت اصلی و اولیه سفارش، امکان‌پذیر است. همچنین اگر مغایرت و مشکل، پس از باز کردن بسته‌بندی محصول و استفاده از آن، قابل‌مشاهده و تشخیص باشد، لغو سفارش در صورت حفظ وضعیت موجود محصول و بسته‌بندی‌ اولیه فروشنده و بسته‌بندی ارسال، امکان‌پذیر است. در هر دو صورت، خریدار می‌بایست ضمن ثبت گزارش، با «خدمات مشتریان کاسپین کالا» برای عودت محصول، تعیین گیرنده («کاسپین کالا» یا فروشنده)‌ و نوع ارسال (مانند آسان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین نوع ارسال) هماهنگ کند. شرایط و ضوابط
 ۴. در صورت دریافت ناقص سبد خرید و عدم ارسال بخشی از سفارش توسط فروشنده، خریدار حق انصراف از خرید آن بخش ناقص را دارد که در این صورت، تنها وجه خرید همان بخش ناقص و بدون احتساب هزینه ارسال (هرچند آن بخش بیشترین وزن سبد خرید را داشته است)، طبق زمان‌بندی «کاسپین کالا» برای تسویه مالی دادوستدها،‌ به حساب خریدار واریز می‌شود؛ و در صورت عدم انصراف خریدار، فروشنده می‌بایست پس از هماهنگی با «خدمات مشتریان کاسپین کالا»، بخش ناقص سفارش را با هزینه خودش برای خریدار ارسال کند. شرایط و ضوابط
 ۵. در صورت ارسال محصول اشتباهی و خارج از سفارش ثبت‌شده، خریدار می‌بایست موضوع را به «خدمات مشتریان کاسپین کالا» اطلاع دهد و تا حل و فصل شدن مسئله، محصول را نزد خود به امانت نگهداری کند. بدیهی است که فروشنده در مورد ارسال اشتباهی محصول و تبعات آن مسئول خواهد بود. شرایط و ضوابط
۶. تصاویر محصول برای اطلاع و کمک به خرید درج می‌شوند و تفاوت‌های جزئی محصول با آن‌ها ملاک لغو سفارش نیست، بلکه مغایرت با توضیحات و ویژگی‌های محصول و شرایط سفارش قابل ثبت گزارش و درخواست لغو آن است. شرایط و ضوابط
 ۷. در صورت آسیب‌دیدگی محصول/های سفارش بر اثر حمل‌ونقل یا باز کردن بسته‌بندی توسط خریدار، امکان لغو سفارش و انصراف از خرید امکان‌پذیر نیست.
۸. در صورت آسیب‌دیدگی محصول/های سفارش در اثر حمل‌ونقل هنگام ارسال محصول و تحویل به خریدار، طبق حالت‌های زیر عمل می‌شود:
 الف. اگر سفارش از طریق انبار مرکزی فروشندگان در طرح «یه‌کاسه» ارسال شود، با رعایت شرایط بازگرداندن محصول (مانند حفظ وضعیت موجود محصول و بسته‌بندی‌ اولیه فروشنده و بسته‌بندی ارسال و بازگرداندن آن)، خسارت وارده از سوی «کاسپین کالا» جبران می‌شود. این جبران خسارت، نافی مسئولیت شرکت پست و حق شکایت و پیگیری «کاسپین کالا» از آن‌ها نخواهد بود. شرایط و ضوابط
 ب. در صورت استفاده کاسپین کالا از شبکه پستی کشور، آسیب‌دیدگی مشمول قوانین و شرایط شرکت پست ایران است و پیگیری و گرفتن خسارت با خریدار است؛ و چنانچه فروشنده محصول را با بیمه آسیب‌دیدگی پست کرده باشد، طبق شرایط بیمه‌نامه عمل خواهد شد. همچنین خریدار می‌تواند محموله پستی را که وضعیت فیزیکی آن آسیب دیده است، از مأمور پست تحویل نگیرد و طبق ضوابط شرکت پست اقدام کند. شرایط و ضوابط
 ج. در صورت استفاده فروشنده از شرکت‌های حمل‌ونقل (مانند باربری)، مراکز پیک و حمل کالا (مانند اسنپ کالا) یا از فروشگاه‌های خدمات ارسال در «کاسپین کالا» یا موارد دیگر، جبران خسارت و پیگیری آن مشمول قوانین و شرایط اعلام‌ و توافق شده آن شرکت‌ها و مراکز و فروشگاه‌هاست.
در هر صورت، خریدار می‌بایست هرگونه مشکل را به «کاسپین کالا» گزارش کند تا در صورت تخلف یا کوتاهی فروشنده، وی را طبق آیین‌نامه‌های «کاسپین کالا» اعمال قانون کند و تا حد ممکن به خریدار در پیگیری و حل و فصل مسئله کمک کند. شرایط و ضوابط
 ۹. لغو سفارش محصولات موادغذایی و خوراکی که مصرف روزانه دارند، مواد فاسدشدنی، مواد آرایشی و بهداشتی، داروها، ترکیبات و معجون‌های گیاهی و طب سنتی، و انواع کفش و پوشاک (مکر در صورت معیوب و غیرقابل استفاده بودن) به دلیل شرایط خاص حاکم بر آن‌ها، در صورت باز شدن بسته‌بندی و استفاده از آن‌ها، امکان‌پذیر نیست. در صورت اختلاف میان خریدار و فروشنده، طبق «شرایط مرجع رسیدگی به اختلاف» که در این سند آمده است عمل خواهد شد. شرایط و ضوابط
 ۱۰. اگر لغو سفارش توسط خریدار، به کل سفارش (همه محصولات داخل سبد خریدش) تعلق بگیرد و تأیید شود، وجه سفارش به‌علاوه هزینه ارسال، به وی بازگردانده می‌شود اما اگر به بخشی از سفارش تعلق بگیرد، فقط وجه خرید همان بخش و بدون محاسبه هزینه ارسال (هرچند آن بخش، بیشترین وزن و هزینه ارسال سبد خرید را داشته باشد)، به وی بازگردانده می‌شود. شرایط و ضوابط
 ۱۱. اگر با لغو سفارش پس از تسلیم کالا توسط خریدار و تأیید آن از سوی «کاسپین کالا»، فروشنده از عودت محصول توسط خریدار منصرف شود،‌ باید این موضوع را به «کاسپین کالا» اطلاع دهد. در این صورت، «کاسپین کالا» نسبت به آن و وظیفه خریدار تصمیم خواهد گرفت. این موضوع، نافی تبعات ناشی از لغو سفارش نسبت به فروشنده نیست. شرایط و ضوابط
 ۱۲. اگر با لغو سفارش و انصراف از خرید و تأیید در سیستم، سفارش یا بخشی از آن به اشتباه توسط فروشنده برای خریدار ارسال شود، خریدار پس از هماهنگی با «خدمات مشتریان کاسپین کالا»،‌ می‌تواند از حق انصراف خود بگذرد و معامله را قطعی کند یا محصول را طبق نظر و روش پیشنهادی «کاسپین کالا» بازگرداند. در این صورت، هزینه ارسال،‌ طبق زمان‌بندی «کاسپین کالا» برای تسویه مالی دادوستدها،‌ از حساب فروشنده کسر و به حساب خریدار واریز می‌گردد. شرایط و ضوابط
 ۱۳. اگر پس از خرید، معلوم گردد که قیمت محصول به دلیل اشتباه ریال و تومان، توسط فروشنده به درستی ثبت نشده است،‌ چون مسئولیت ثبت قیمت و هر گونه اطلاعات محصول با فروشنده است، «کاسپین کالا» در قبال این اشتباه هیچ مسئولیتی ندارد اما اگر به تشخیص «کاسپین کالا»،‌ این اشتباه فاحش باشد و باعث ضرر قابل‌توجهی برای فروشنده می‌گردد،‌ «کاسپین کالا» می‌تواند سفارش را لغو کند و مبلغ کل سفارش (وجه خرید و هزینه ارسال) را طبق زمان‌بندی «کاسپین کالا» برای تسویه مالی دادوستدها،‌ به حساب خریدار بازگرداند. شرایط و ضوابط
 ۱۴. اگر به داوری و تشخیص «کاسپین کالا»، معلوم شود فروشنده به تعهداتش درباره ویژگی‌های محصول، رعایت زمان آماده‌سازی و دیگر شرایط فروش عمل کرده است و مشتری همچنان ناراضی است، «کاسپین کالا» حق را به خریدار نخواهد داد. شرایط و ضوابط
 ۱۵. در موارد پیش‌بینی‌نشده برای لغو سفارش یا بازگرداندن محصول، طبق توافق «کاسپین کالا» و کاربران (فروشنده و خریدار) عمل می‌شود و در صورت اختلاف میان آن‌ها، مرجع رسیدگی به اختلاف و حل و فصل مسئله «کاسپین کالا» خواهد بود. شرایط و ضوابط

فسخ و پایان همکاری

«کاسپین کالا» همواره از تداوم همکاری با شما (کاربر) استقبال می‌کند اما طبیعتاً هر فصلی از همکاری مشترک ممکن است روزی به دلایلی قانع‌کننده از سوی یکی از طرفین یا هر دو پایان پذیرد. در این بند، به قواعدی می‌پردازیم که بر وقوع فسخ قرارداد همکاری میان «کاسپین کالا» و شما (کاربر) حاکم خواهد بود:
 ۱. کاربر (شما) می‌تواند به صورت کتبی، درخواست فسخ حساب کاربری یا فروشندگی یا هر دو را به «کاسپین کالا» اعلام کند. شرایط و ضوابط
 ۲. با درخواست کتبی فسخ از سوی کاربر (شما) و موافقت «کاسپین کالا» و وقوع فسخ، هر گونه محتوایی که شما پیش از انجام فسخ همکاری در «کاسپین کالا»، منتشر کرده‌اید، کماکان برای «کاسپین کالا» قابل‌دسترسی خواهد بود. شرایط و ضوابط
 ۳. از آن جا که مطابق این سند، «کاسپین کالا» یک مجوز قابل‌فسخ و استرداد، غیر انحصاری و مشروط به شرایط این سند و سایر اسناد استفاده از «کاسپین کالا»، به شما (کاربر) اعطا می‌کند، و نیز ایجاد حساب کاربری در «کاسپین کالا» و همچنین مفاد شرایط استفاده و بهره‌برداری از «کاسپین کالا»، هیچ نوع تعهد، توافق و قراردادی نظیر ایجاد یک شعبه، مشارکت، سرمایه‌گذاری مشترک، قرارداد استخدام یا پیمانکاری، فرانشیز و یا نظایر آن را مابین شما (کاربر) و «کاسپین کالا» ایجاد نمی‌کند، «کاسپین کالا» می‌تواند هر زمانی و به هر دلیلی و با/بدون اطلاع قبلی به کاربر، دسترسی وی به خدمات خود را به حالت تعلیق درآورد یا مسدود کند یا به طور کلی، حساب کاربری و فروشگاه کاربر را از «کاسپین کالا» حذف کند. شرایط و ضوابط
۴. حق قطع، تعلیق و تغییر در برخی خدمات «کاسپین کالا»، در هر زمان و بنا به هر دلیلی، برای «کاسپین کالا» محفوظ خواهد بود. «کاسپین کالا» در این مواقع مسئولیتی نسبت به تأثیری که ممکن است این اقدامات بر کار و درآمد شما داشته باشد، نخواهد داشت.
 ۵. وقوع فسخ،‌ مانع لزوم پرداخت صورت‌حساب‌های پرداخت‌نشده کاربر و «کاسپین کالا» نخواهد بود. همچنین پس از فسخ، سفارش‌‏های ثبت شده قبل از فسخ، معتبر و الزام‌آور است مگر این که میان «کاسپین کالا» و کاربران (فروشنده و خریدار) توافق جدیدی صورت بگیرد.
 ۶. در صورت تخلف فروشنده نسبت به انجام تعهدات پیش از فسخ و توافقات صورت‌گرفته، حق پیگیری قانونی برای کاربران (خریداران) و «کاسپین کالا» محفوظ است و «کاسپین کالا» می‌تواند مطالبات و هزینه‌های خود و خریداران را از مانده اعتبار فروشنده نزد «کاسپین کالا» کسر کند.